Türk kalıpçılarında teknolojik eksiklikten çok teknolojiyi doğru kullanmak konusunda sorunlar gözlemlediklerini aktaran Şamil Özoğul, bu yıl sektöre nitelikli personel kazandırmak için eğitim çalışmalarına ağırlık vereceklerini açıkladı.
Dünya kalıpçılık sanayiinin toplam cirosunun 84 milyar Euro olduğunu ifade eden Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) Yönetim Kurulu Başkanı Şamil Özoğul, sektörün her yıl yüzde 6 büyüme eğiliminde olduğunu ifade etti. Türkiye’deki kalıpçılığın toplam cirosunun ise 3,5 milyar Euro olduğunu ve dünya pastasından yüzde 4,5’lik bir pay aldığını anlatan Özoğul, 2025 yılında dünya kalıpçılık sektörünün 120 milyar Euro’ya ulaşmasının öngörüldüğünü açıkladı.
2017 verilerine göre, Türk firmalarının dünya pazarından aldıkları yüzde 4,5’lük payın 2025’te yüzde 15’e çıkmasının beklendiğini söyleyen Özoğul, “3,5 milyar Euro olan sektör cirosunun 18 milyar Euro’ya ulaşması, 120 bin olan istihdamın ise 550 bine çıkması bekleniyor” diye konuştu.
“Türkiye bulunmaz bir fırsata sahip”
Türkiye’deki otomotiv ve dayanıklı tüketim ürünlerinin imalatında kullanılan kalıpların yüzde 30’unun yurtiçinde, kalan yüzde 70’inin ise, yurtdışında, çoğunlukla da Çin’de ve Uzakdoğu’da yaptırıldığına işaret eden Özoğul, “Uygun maliyette kâlifiye eleman bulunamaması sebebi ile Amerika’da kalıp maliyetleri artmış ve 1998’den beri kalıp imalatçılarının üçte biri iflas etmiştir. Bu rakam tüm sanayideki oranın iki katıdır. Aynı durum Avrupa’da da yaşanmaktadır. Amerika ve Avrupa’da küçülmekte olan bu kapasite Türkiye için bulunmaz bir fırsattır” şeklinde konuştu.
Büyük firmalarda mühendislik gücünün yüksek olduğunu, küçük firmalarda ise zayıf mühendislik ve atölye mantığı ile çalışıldığını belirten Şamil Özoğul, şöyle konuştu: “Küçük firmalarda gelişmiş üretim teknolojileri neredeyse hiç kullanılmıyor. Buna ilave olarak, büyük firmalara iş yapan küçük firmalarda yabancı dil bilen personel eksikliği ve pazarlama güçlerinin zayıf olması atıl kapasiteye yol açıyor. Doğal olarak bu da yeni yatırımları engelliyor.”